Moře a lodí nemám nikdy dost, a protože je pořád potřeba je
opravovat, tak jsem v únoru strávila 3 týdny na La Grace opravami
v tuniském Monastiru a plavbou na Sardinii. Navíc jsem byla zvědavá, jak
budou opravy probíhat na české pirátské plachetnici v porovnání se španělskou Atylou.
Všude strašnej bordel
S kapitánem Pepou jsem se domluvila během listopadové
přeplavby, nahlásila jsem se do opravářského listu zájemců, shodli jsme se na přibližném
termínu a už mi jen stačilo koupit si letenky. Po obvyklém číhání na
nejlevnější kombinaci letů s příručním zavazadlem jsem pořídila let do
Tunisu (hlavní město Tuniska) z Prahy přes Paříž a pak ze
sardinského Cagliari do Prahy přes Miláno dohromady za pár šušňů (rozuměj
5 táců za 4 letenky, skoro zadara, žejo).
Z večerního příletu do Tunisu jsem byla trochu nesvá
(hlavně díky mojí poplašené mamině: „Arabové, muslimové, znásilní tě, a to tam
jako přiletíš za tmy?“), ale všechno dopadlo dobře. Jak jinak taky. Vyškrábla
jsem ze sebe pár středoškolských francouzských slovíček, zamíchala to
s angličtinou v kombinaci s rukama nohama a nakonec se dopravila
taxíky a místními „luážemi“ až do monastirského přístavu před jedenáctou
v noci přímo pod loď. Taxikáři se mě tradičně pokoušeli oškubat, ale ceny
jsem měla zjištěné předem, tak jsem se moc nenechala. Vylezla jsem po
šestimetrovém žebříku na palubu, kde mě přivítal bocman Robin v tričku a
slipech, ukázal mi, kde je volná postel, vyčistila jsem si zuby a šla na kutě.
Ráno po probuzení jsem prolezla loď a zděsila se, jakej je
tam všude strašnej pracovní bordel. Od kuchyně, přes kajuty po motor a palubu
bylo všechno „rozdělané“. V salónu kluci řezali dřevo hned vedle pomerančů
k jídlu, v kuchyni chaos a kajuty i chodby plné různorodých věcí, že
se sotva dalo projít. Za dva dny už mi to ale ani nepřišlo.
Pracovní pomůcky patří na „svoje místo“
Pustila jsem se do práce a to jakože fest. Z následujících
15 dnů jsem měla dohromady jen jeden den volno. Vstávali jsme před osmou, pak
snídali a od devíti dělali. Kolem oběda jsme si něco uklohnili (pak naštěstí
přijel Ivoš a kuchyň převzal), a končili jsme kolem šesté. Večer jsme pili pivo,
víno či fíkovnici.
Hodně jsem brousila dřevo, odšroubovávala, přišroubovávala,
přemisťovala věci, uklízela, voskovala, natírala, plnila tanky pitnou vodou,
dávala věci na „svoje místo“, sháněla pracovní nástroje, které nebyly „na svém
místě“. Občas jsem třídila, vyhazovala, tmelila, vypomáhala v kuchyni. No,
a hlavně jsem krmila přístavní štěňátka zbytkama z kuchyně:).
Lidi přijížděli a odjížděli, takže nás na palubě bylo mezi
5-12 najednou. Ke konci se tradičně nestíhalo, lidi brkali jeden přes druhého,
hledali místečko, kde by si mohli dodělat rozdělanou práci, ale všechno nakonec
dobře dopadlo…
Typický rybářský přístav
Znáte takovéty komerční maríny, jak tam u čisťounkých mol
stojí uvázané běloskvoucí jachty a plachetnice? A na molo se dostanete jen přes kamerou střežené dveře pomocí čipu, karty či kódu? Tak v takové maríně jsme my
nebyli!
La Grace si hověla na podpěrách v typickém rybářském
přístavu, kde se voda z kuchyně (a kdovíodkudještě) jednoduše chrstla přes
bort, kde měli smečky toulavých psů svoje ohraničená teritoria a prali se o
každý pytel s odpadkama, kde jste na trh lezli dírou v plotě, kde s každým
přílivem do přístavu připlouvalo množství odpadků, kde se pod loděma válely
prázdné plechovky od barev, kusy dříví, trupů lodí, sítí… Zkrátka pro našince nepořádek.
Ale oproti přístavu v Kelibii cajk prej, říkali kluci.
Jinak tam ženskou nepotkáte ani náhodou. Pokud tam zrovna
nemá vytaženou loď z vody německý či americký pár, tak v rybářském přístavu
jsou k vidění jen samí chlapi a pak my holky z La Grace. Když jsme
ráno šly pro bagety ke snídani, tak nás všichni zdravili, otáčeli se a zírali,
co tam jako děláme. Navíc jsme byly špinavé a v pracovních oděvech! Pokud
jsme zrovna něco dělaly na palubě (brousily, natíraly, visely na žebříku či na lešení),
Tunisané z toho byli úplně paf. Ti „naši“, co dělali na La Grace, si na
nás ale brzo zvykli, zdravili a smáli se na nás.
Ženu bruskou neurazíš
Největší radost jsme s kolegyní Domčou měly z nové
excentrické brusky, kterou nám Pepa donesl z nákupu a my se na ni vrhly a
hned ji šly zapojit do elektriky a vyzkoušet. Naše radostné vyvýsknutí museli
slyšet i psi na druhém konci přístavu. Mělo se to takhle. Se dvěma staršíma
bruskama jsme zmákly jednu kajutu (Domča), strop záchodu (Domča) a bedničku nad
vchodem (já). Pak jsme se plny elánu vrhly na salon a menší bruska únavou
vypověděla službu. Nezbylo nám, než se střídat a k tomu brousit ručně.
S takovou bychom ale nikdy nedokončily světlíky a stropy a brousily bychom
tam ještě dnes. Pokud zkrátka váháte, čím udělat ženě či dívce radost,
vykašlete se na kytky a kupte jí excentrickou brusku a sadu brusných papírů na
suchý zip.
Vzhůru na vodu
Loď je potřeba jednou za rok vytáhnout jeřábem z vody
ven, oťukat trup, označit špatná prkna, vytrhat, naměřit, vyměnit, utěsnit
konopím (nebo bavlnou), zatmelit, natřít podkladovkou a pak ještě dvěma
vrstvami antifoulingu. Tohle naštěstí dělali tuniští dělníci, kteří to na
rozdíl od nás umí.
Takže Tunisané bouchali prkna a natírali zvenčí trup a my mravenečci
pěkně na palubě a v podpalubí dělali všechno ostatní. Problém akorát byl,
že Tunisani slibují a skutek utek (zato nám ale připravili naprosto luxusní rozlučkový
kotel kuskusu, který jsem dojídala ještě 3 následující dny). Takže se návrat
lodi na vodu neobešel bez nervů. Měli jsme ale „jen“ 5 dní zpoždění oproti
původnímu plánu, který se fikaně plánoval už s časovou rezervou.
V pátek !večer! šla La Grace na jeřáb a do vody. Ano, Pepa vskutku dokázal
přimět Tunisany, aby v pátek ještě po západu slunce spustili loď do vody.
Kdyby se to nestihlo, tak by to šlo až v pondělí a oba antifoulingové
nátěry by šly do hajzlu (loď musí po druhém nátěru zpátky do vody mezi 2-24
hod).
Starý dobrý mořský krysy
Byli jsme zpátky na vodě. Zase se z nás staly starý
dobrý mořský krysy. Mezi tankováním nafty jsme si s Radkou odskočily na
místní trh, kde seženete úplně, ale úplně všecko. Z kupy sekáčových šátků
jsem si vyhrabala zbrusu novou arafatku jako suvenýr (navíc ta moje stará 16
let už je celá orvaná a děravá). Chtěla jsem smlouvat, ale při ceně 2 dinárů (cca
16 Kč) mi to bylo trapný. Koupili jsme banány a datle, já si nafotila místní
ruch a vyrazily jsme zpět na loď. Přes cestu nám přeběhl pes a držel něco v tlamě.
Po bližším prozkoumání to byla fenka, co přenášela jedno ze svých maličkých
štěňátek, pryč z přístavu do jiného úkrytu v rozbořeném domě. Psi v přístavu
by jí je určitě roztrhali…
A tak jsme teda konečně vypluli (i s nedodělaným světlíkem)
směr Kelibie a pak na Sardinii. To už ale vlastně není zastak zajímavý. Tahají
se plachty, kormidluje se, bleje se, blbě vám je, zima vám je, dodržujete
služby, houpete se, bijete na zvon, otáčíte přesýpací hodiny. Z plavby samotné
mi v paměti nejvíc utkvěly následující 3 klíčové momenty:
- V noci mě budí na vachtu, obleču se a štrachám se z kajuty, přičemž se mi podaří si do dveří přivřít palec. Zavyju, palec strčím do pusy a utřu si slzičku. Po zbytek plavby se palce skoro nemůžu dotknout, natožpak, abych uvázala nějaký uzel. Je mi zima, ale palec pálí. Dodneška mi ta borůvka odrůstá.
- Kormidluju a Karel volá: „Na pravoboku je nějaká mrtvola, je to želva, je to mrtvá želva, a teď zvedla hlavu, tak mrtvá není.“ Poprvé tedy vidím na mořské hladině plavat želvu. Delfíni si zaskákali před přídí pár minut poté, ale ty mě už tolik nerajcujou.
- Noční vachta, hezky si kormidlujeme a nad námi hvězdy a měsíc, pak se to nějak zatáhne a vplouváme do brutální černoty. V dálce na pravoboku blesky osvětlují moře.
Ta práce tuniských dělňasů jak zandavají konopí mezi prkna vypadá poeticky, by ses měla naučit, ať máš nějaký skill pořádný. Možná se z Aussie můžeš zpátky plavit na jachtičce?
OdpovědětVymazatnj, jenže to je právě "spešl skil" pro dřevěné lodě, v přístavech západního světa se moc dřevěných lodí už nevyskytuje, proto s La Grace jezdí opravovat do Tuniska či Maroka či tenkrát to postavili Egypťani
OdpovědětVymazatjj západní civilizace je odsouzena k záhubě ve sterilitě a bio eko fair sračkách :)
OdpovědětVymazat?to asi úplně nechápu, k čemu v mém textu se tento komentář vztahuje? ale pokud jde např. o antifouling nátěr, tak ten si opravdu lodě raději nechávají dělat v Africe, nejen kvůli ceně, ale i proto, že tam na bio nátěry kašlou, dávají do toho kdovíco, ale mořský potvůrky se pak na trup nenalepí tak rychle a loď se nemusí furt škrábat
VymazatTento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazat